Witryna wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika i wyświetlić stronę internetową dostosowaną do indywidualnych preferencji. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę mechanizmu cookies w swojej przeglądarce.

ksoiw informuje 125Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" przedstawia propozycje dotyczące poprawy statusu zawodowego nauczycieli.
Podstawowym warunkiem przystąpienia do negocjacji jest realizacja punktu VI Porozumienia z dnia 7 kwietnia 2019 r. Jest nim uzależnienie wynagrodzeń nauczycieli od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Proponujemy jako kwotę wyjściową wynagrodzenia zasadniczego dla nauczyciela stażysty przyjąć współczynnik 80 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce. Przedstawiamy tabelę z wyliczeniami dla pozostałych stopni awansu zawodowego.

2021 06 28 propozycje plac nauczycieli

Ponadto stanowczo nie zgadzamy się na przedstawioną w "Materiale do dyskusji w ramach prac zespołu do spraw statusu zawodowego nauczycieli" propozycją zwiększania pensum dydaktycznego nauczycieli. W wielu szkołach nie ma rezerw godzin ponadetatowych. Zwiększenie liczby godzin dydaktycznych spowodowałoby liczne zwolnienia.
Obecnie zatrudnieni nauczyciele w znakomitej większości posiadają ponad 20-letni staż pracy i oczekują, że podobnie jak inne grupy zawodowe i społeczne skorzystają ze wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. Niedopuszczalne jest narażanie tak wielu osób na zagrożenie utratą pracy.

W kwestii uproszczenia awansu zawodowego nauczycieli do trzech stopni nie wyrażamy sprzeciwu. Nie zgadzamy się, aby w ocenie nauczycieli brały udział instytucje zewnętrzne. Wydaje się być sensownym, aby oceny dokonywało kuratorium jako instytucja sprawująca nadzór pedagogiczny.
Nie uznajemy za zasadne wprowadzanie stopni specjalizacji zawodowych, gdyż uważamy, że wysiłek nauczycieli powinien być skoncentrowany na uczniach, zwłaszcza w rzeczywistości popandemicznej i w obliczu zagrożenia kolejna falą pandemii.
Oczekujemy również uregulowań prawnych, które spowodują uproszczenie wszelkich obowiązków, które nie są konieczne do prawidłowego realizowania procesu nauczania i wychowywania. Akcentujemy, że wiele prac związanych z prawidłowym funkcjonowaniem szkoły nie wymaga umiejętności pedagogicznych i mogą być wykonywane przez innych pracowników.
Przedstawiamy propozycję uproszczenia i przeorganizowania procesu dokumentowania.
Powinien po zostać:
• zapis tematu prowadzonych zajęć w dzienniku lekcyjnym, sprawdzenie obecności uczniów, ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów,
• arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (w szkołach specjalnych),
• wybór programu nauczania i określenie wymagań na poszczególne oceny,
• awans zawodowy: tylko sprawozdanie na koniec stażu i dokumentacja formalna.
Należy zrezygnować z:
• planów i sprawozdań (wychowawcy klasy, biblioteki szkolnej, pedagoga, psychologa, logopedy, zespołów samokształceniowych nauczycieli, kółek zainteresowań, zespołów wyrównawczych itp.),
• arkusza oceny pracy własnej,
• diagnozy klasy na koniec półrocza lub roku szkolnego,
• sprawozdań z realizacji podstawy programowej (karty monitoringu),
• ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej, w tym tworzenia ankiet,
• monitorowania poziomu zadowolenia uczniów z prowadzonych zajęć,
• indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (wystarczy orzeczenie lub opinia z zaleceniami),
• w awansie zawodowym - planu, opisu i analizy.
Czynności, które powinien wykonywać pracownik administracji:
• drukowanie świadectw i arkuszy ocen,
• opracowywanie zestawień frekwencji.
Stanowczo sprzeciwiamy się również koncepcji jakiegokolwiek ograniczania zasobów funduszu socjalnego nauczycieli. Koncepcję dotyczącą uregulowania urlopu nauczycieli oceniamy pozytywnie.

FaceBook

Dziś 366

Wczoraj 364

Od sierpnia 2014 1071218