Witryna wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika i wyświetlić stronę internetową dostosowaną do indywidualnych preferencji. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę mechanizmu cookies w swojej przeglądarce.
Drukuj

ksoiw 150brRada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" 19 października przyjęła opinię do dwóch projektów ustaw wprowadzających reformę oświaty. Projekty ustaw budzą zastrzeżenia NSZZ "Solidarność", przede wszystkim w kwestii zabezpieczenia miejsc pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz w zakresie kosztów planowanej reformy. Priorytetem dla Rady jest utrzymanie miejsc pracy, w tym nauczycieli i pracowników wygaszanych gimnazjów.
Głównym punktem obrad Rady KSOiW było przyjęcie opinii do projektów dwóch ustaw: ustawy Prawo oświatowe oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe z dnia 16 września 2016 r. Do przedłożonych projektów ustaw KSOiW zgłosiła zasadnicze zastrzeżenia dotyczące zabezpieczeń osłonowych dla zagrożonych zwolnieniami pracowników oświaty oraz w zakresie kosztów wprowadzanej reformy, w tym wydatków związanych ze zwolnieniami.
W związku z planowaną reformą ustroju szkolnego i niżem demograficznym Rada KSOiW domaga się od rządu RP pakietu osłonowego gwarantującego m.in.:

1. Przywrócenie art. 88 Karty nauczyciela, czyli prawa do przechodzenia na wcześniejszą emeryturę dla wszystkich nauczycieli we wszystkich typach szkół i placówek oświatowych.
2. Wprowadzenie:
- standardu maksymalnej liczby uczniów w klasie z jednoczesnym określeniem podziałów na grupy,
- rocznego płatnego urlopu szkoleniowego dla nauczycieli w celu uzyskania dodatkowych kwalifikacji,
- programu dobrowolnych odejść z zawodu za odpowiednią rekompensatą finansową.
3. Wydłużenie stanu nieczynnego dla nauczycieli do 12 miesięcy.
W celu zabezpieczenia miejsc pracy dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych wygaszanych gimnazjów NSZZ "Solidarność" proponuje zapisać w projekcie ustawy, aby z dniem 1 września 2017 roku organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzący dotychczasowe gimnazjum musiał obligatoryjnie przekształcić gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawową lub liceum/technikum albo włączyć gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawową.
Ponadto NSZZ "Solidarność" chce wprowadzenia przejrzystych zasad finansowania szkół i placówek oświatowych wszystkich typów, zwiększenia kompetencji kuratorów oświaty w zakresie zatwierdzania arkuszy organizacyjnych szkół i konkursów na dyrektorów placówek oświatowych.
Rada KSOiW przypomina w opinii wcześniejsze postulaty NSZZ "Solidarność", tj.:
- wprowadzenie jednoznacznych zapisów art. 42 ust. 2 zgodnie z treścią przedstawioną przez KSOiW,
- ujednolicenie pensum godzin dla nauczycieli specjalistów (m.in. psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych, metodyków, nauczycieli wspomagających) oraz umieszczenie ich w tabeli w art. 42 ust. 3 ustawy KN,
- zmianę statusu zawodowego asystenta i włączenie go do ustawy KN,
- finansowanie z budżetu państwa zajęć pozalekcyjnych w szkołach i placówkach oświatowych.
Jednym z postulatów jest także podwyższenie wynagrodzeń w oświacie o 20 procent. Opinia KSOiW do projektów ustaw zawiera jeszcze bardzo dużo szczegółowych uwag i propozycji zapisów natury prawnej, idących w kierunku ochrony miejsc pracy nauczycieli.
Rada KSOiW przyjęła również stanowisko w sprawie utrzymania kształcenia w 13 zawodach medycznych i medycznego szkolnictwa branżowego I i II stopnia. W stanowisku Rada popiera wniosek Ministra Zdrowia, skierowany do MEN, dotyczący zasadności utrzymania kształcenia w szkołach policealnych w 13 zawodach medycznych oraz możliwości kształcenia asystentek pielęgniarskich w 3-letnich branżowych szkołach I stopnia oraz pielęgniarek w 3-letnich szkołach II stopnia. Rada uważa, że jest to krok w dobrym kierunku, który rozwiąże bardzo ważny problem braku fachowego personelu w obszarze ochrony zdrowia.
PS. Obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin zajęć nauczycieli wspomagających: opinia prawna z Przeglądu Oświatowego 10/2016.

FaceBook