Witryna wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika i wyświetlić stronę internetową dostosowaną do indywidualnych preferencji. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę mechanizmu cookies w swojej przeglądarce.

18 września 2024 r. w Ministerstwie Rozwoju i Technologii odbyło się szóste posiedzenie Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego. W posiedzeniu, któremu przewodniczył podsekretarz stanu Ignacy Niemczycki, wzięli udział przedstawiciele Rady Krajowej Sekcji Przemysłu Motoryzacyjnego NSZZ „Solidarność”, w tym m.in. przewodniczący OZ w ZF Passive Safety Systems Poland w Częstochowie Stanisław Kołodziejczyk.
Tematem posiedzenia było głównie przedstawienie przez pracodawców aktualnej kondycji rynku motoryzacyjnego oraz omówienie kwestii związanych z tzw. transformacją w przemyśle motoryzacyjnym. Z danych przestawionych przez pracodawców wynika, że rok 2024 wykazuje się spadkiem zamówień i sprzedaży nie tylko samochodów elektrycznych, ale także i innych rodzajów pojazdów. Z analiz wynika, że polityka UE w sektorze branży motoryzacyjnej przełoży się w najbliższym czasie na to, że 2,5 mln pracowników z sektora motoryzacyjnego w UE będzie zmuszonych się przekwalifikować, a około 500 tysięcy straci swoje stanowiska pracy. W Polsce zagrożonych jest ok. 55 tys. miejsc pracy.

Już w latach 2023-2024 w Polsce nastąpiły lub następują zwolnienia wskutek zakończenia lub ograniczenia produkcji m.in. w fabryce SCANIA Słupsk – 700 osób, LEAR Brześć Kujawski, TOHO Radom – 115 osób, SFC Solutions Piotrków Trybunalski – 179 osób, VOLVO Wrocław – 1500 osób, APTIV Kraków – 370 osób, SCS Polska Legnica, MA Tychy – 250 osób, YAZAKI Mikołów – 230 osób, FCA Bielsko-Biała – 468 osób oraz MARELLI Bielsko-Biała – 140 osób.
Ze względu na obecny brak konkurencyjności ze strony unijnych producentów wobec Chin będzie w dalszym ciągu widoczny spadek produkcji, zarówno samochodów elektrycznych, jak i spalinowych. Rozważane jest wprowadzenie odpowiednich ceł, ale strona niemiecka jest obecnie przeciwna temu rozwiązaniu.
Wobec niepewności utrzymania stanowisk pracy przez pracowników zatrudnionych w sektorze motoryzacyjnym strona związkowa wystąpiła do pracodawców oraz strony rządowej o stworzenie rozwiązań systemowych związanych z programami dobrowolnych odejść na emeryturę (PDO) oraz kwestii związanych z dofinansowaniem ze środków Funduszu Pracy postojów ekonomicznych spowodowanych spadkami zamówień.
Strona rządowa w niedługim czasie będzie omawiała politykę przemysłową z UE oraz wystąpi o konkretne rozwiązania dla polskiej gospodarki. Ponadto oba przedstawione postulaty zostaną ponownie przedyskutowane na następnym posiedzeniu Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. przemysłu motoryzacyjnego, które odbędzie się jeszcze w tym roku. Strona pracodawców została zobowiązana do przedstawienia na tym posiedzeniu swoich propozycji dotyczących rozwiązań z PDO oraz dofinansowaniem do postojów ekonomicznych ze strony rządowej.

FaceBook